اخبار سیاسی

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدند، آن‌ها که خواهند آمد

فرآیند ثبت‌نام کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پنجشنبه؛ ۱۰ خرداد آغاز شد و تا پایان سومین روز ۱۷ نفر توانسته‌اند برای این دوره از انتخابات ثبت نام قطعی کنند. طی ۳ روز ۸۰ نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که ۸ نفر خانم و ۷۲ آقا بودند

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی جمعه و شنبه -یازدهم و دوازدهم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با حضور رسانه‌های داخلی به ارائه گزارشی از آخرین طرح ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان پرداخت و گفت: طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین با اشاره به امکان‌پذیر بودن ثبت‌نام از ایرانیان خارج از کشور برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: چنانچه ایرانیان خارج از کشور قصد دارند در این انتخابات نام نویسی کنند، می‌توانند وکیل خود را معرفی کنند و این وکیل با حضور در ستاد انتخابات کشور فرآیند ثبت‌نام را طی کند.

محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور هم در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: درخواست ما از داوطلبان این است که به واسطه اینکه بخشی از فرآیند ثبت‌نام زمان بر است، ثبت‌نام را به روز آخر موکول نکنند.

همچنین با توجه به شروع فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت‌نام نامزدها، در تازه‌ترین شماره هفته‌نامه‌ی خط‌حزب‌الله، چارچوب‌های شرعی و قانونی رفتار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از نظر رهبر انقلاب بررسی شد.

در فضای مجازی هم گمانه زنی هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه احتمال دارد شورای نگهبان ۶ تا ۱۰ نفر را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کند.

امروز چه کسانی ثبت نام کردند؟

پیش از ظهر امروز؛ شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری احمد رسولی‌نژاد نماینده ادوار مجلس،‌ وحید حقانیان،‌ مسعود پزشکیان با حضور در ستاد انتخابات کشور برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

بعداز ظهر امروز هم علیرضا زاکانی شهردار تهران حبیب‌الله ده‌مرده نماینده زابل در ادوار مجلس شورای اسلامی، زهره الهیان،‌ محمدرضا میرتاج الدینی،‌ فداحسین مالکی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ اعلام کاندیداتوری کرد.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

حقانیان: با تصمیم شخصی داوطلب کاندیداتوری شدم

پزشکیان: برای مشارکت پرشور وارد انتخابات شدم

رسولی‌نژاد: شعارم «دولت خوب، اقتصاد خوب» است

زاکانی: آمده‌ام تا گفتمان انقلاب را در دولت خدمت محور قرار دهم

دهمرده: حزب و گروهی ندارم و حزب و گروه من مردم شریف ایران هستند

میرتاج‌الدینی: انقلاب اسلامی در حال فتح قله‌ها است

الهیان: شعار دولت من «دولت سالم، اقتصاد سالم، جامعه سالم» است

مالکی: مشکلات کشور یک‌شبه قابل‌حل نیست

حاشیه‌ و متن سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را اینجا بخوانید.

از دیگر چهره های سرشناسی که در دو روز گذشته برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کردند، محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان و عبدالناصر همتی از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی، سعید جلیلی، محمد خوش‌چهره، محمود احمدی‌بیغش از جبهه اصولگرا و علی اردشیر لاریجانی با سابقه اصولگرایی در گذشته و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر هستند.

علی لاریجانی همچنین در واکنش به برخی انتقادات و ایجاد شائبه‌هایی درباره محتوای سخنان امروزش پس از ثبت‌نام در انتخابات، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل های واقعی آنان کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با انتشار توییتی دیگر در پاسخ به سوال  سعید جلیلی نوشت: سوال جنابعالی رو از ChatGPT پرسیدم، پاسخ های نسبتا کاملی داد و البته مواردی هم در این پاسخ نیامده است. امیدوارم برای شما مفید باشد.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

همتی هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری درباره در پیش‌رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «آینده روشن است…»

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

شنیده‌ها از تصمیم کاندیداهای احتمالی چیست؟

رئیس موقت فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم با بیان اینکه بیش از ۱۶۰ نماینده از محمدباقر قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند، گفت: آقای قالیباف این دعوت را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و به آن پاسخ مثبت می‌دهد.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه گویا قالیباف در جلسات ۲ فراکسیون سیاسی مجلس سخنی درباره کاندیدا نشدن در انتخابات بیان کرده بود، گفت: آقای قالیباف نگفته بود که ثبت‌نام نمی‌کند بلکه گفته بود تمایلی به حضور ندارد. معمولا افراد تمایلی به حضور ندارند و این درخواست مردمی است که برای آن‌ها تکلیف ایجاد می‌کند.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد گفته است که  با توجه به استقبال مردمی، احمدی نژاد بر اساس تکلیف خدمت رسانی به جمع بندی ثبت نام و حضور در انتخابات رسیده است.

احمدی‌نژاد در ویدئوی جدیدی که از او منتشر شده می‌گوید که با اطلاعی که از شرایط کشور دارم، با آشنایی که با تاریخ دارم و با توجه به شرایط امروز جهان؛ به لطف خدا و همت ملت، ان‌شاءالله در آینده نزدیک آرزوهای تاریخی ملت برآورده خواهد شد.

این در حالی است که علی اکبر جوانفکر از چهره نزدیک به احمدی‌نژاد گفته است: آقای احمدی‌نژاد برای آمدن یا نیامدن هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

برخی اخبار غیر رسمی از یک منبع نزدیک به حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هم خبر داده اند که او فردا – ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ برای ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور خواهد آمد.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

علی رقم دعوت فعالان جنبش دانشجویی از پرویز فتاح برای ورود به صحنه انتخابات، به نقل از وی در برخی کانال های خبری آمده است: با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه و دلسوزان نظام اسلامی برای دعوت از اینجانب جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری، حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر خود فرض می‌دانم.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

در پی طرح گمانه زنی ها از احتمال کاندیداتوری عباس عراقچی‌ هم به نقل از وی در کانال های خبری چنین آمده است که با توجه به ثبت نام چهره‌های گوناگون، به نظر می‌رسد طیف گسترده‌ای از کاندیداها در معرض انتخاب مردم قرار داشته باشند و نیاز به افزایش کاندیداها با حضور اینجانب نیست‌ و اینجانب به عنوان یک دیپلمات در حوزه تخصصی خود بیشتر امکان خدمت به مردم و نظام را متصور هستم.

همچنین  برخی کانال‌های خبری از احتمال ثبت‌نام شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در دولت یازدهم خبر داده بودند، که وی در واکنش به این خبرها گفته است: برنامه‌ای برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

امروز در کانال های خبری، گمانه زنی هایی درباره احتمال کاندیداتوری میرتاج الدینی، سید محمد صدر، محمود صادقی، مسعود پزشکیان، سعید محمد، اسحاق جهانگیری، امیرحسین قاضی زاده هاشمی،‌ محمد علی آبادی و مسعود زریفان و  پیروز حناچی شهرداد سابق تهران در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است.

یکی از خبرگزاری های دولتی نیز مدعی شده است که ️محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام می‌کند.

گفته می شود اسماعیلی با محسن رضایی هم ملاقات کرده و ضمن تاکید بر لزوم دفاع از عملکرد و کارنامه شهید رئیسی، برای حضور در صحنه انتخابات اعلام آمادگی کرد است.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته یکی از نامزدهای انتخابات بود با محسن رضایی دیدار و درباره هماهنگی نیروهای انقلاب مشورت کرده است.

در روزهای گذشته نیز علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، سعید محمد و جمعی از فعالان سیاسی جبهه انقلاب در زمینه برنامه‌های انتخابات ریاست جمهوری و سازوکار وحدت این نیروها با وی دیدار و رایزنی داشته‌اند.

محسن رضایی هم با انتشار توئیتی انتخاباتی، با نام بردن از برخی اعضای جبهه انقلاب، بر وحدت روی یک کاندیدا توصیه کرده است که برخی کانال های خبری این توئیت را با عنوان «رونمایی محسن رضایی از کابینه اش» منتشر کرده اند.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

در کانال های خبری آمده است که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در تازه ترین اظهارات انتخاباتی خود گفته که علیرغم برخی از ادعاها و گمانه‌زنی‌ها دولت هیچ‌گونه دخالتی در امر انتخابات و حمایت از کاندیدای خاصی ندارد. من هم اعلام کردم اصولا نمی‌خواهم شورای نگهبان درباره من قضاوت کند، اشکال دارد؟

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

دبیر ائتلاف بزرگ فرهنگیان از برگزاری نشست مشترک ائتلاف بزرگ فرهنگیان و تشکل‌های دانشگاهی با برخی فعالان ‌و تشکل‌های اقتصادی درباره انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بررسی گزینه‌های مطرح خبر داد.

امروز همچنین جامعه ایثارگران با ارسال دعوت‌نامه های متعدد از سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درخواست کردند که در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد حاضر شود.

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه هم در اظهارایت با بیان اینکه در مورد کسانی که صلاحیت‌شان تایید شود مذاکره می‌کنیم، گفته است: رئیس‌جمهور آینده باید کسی باشد که خیال رهبری را راحت کند.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی این حزب  از حمایت کارگزاران  از محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری برای حضور در انتخابات خبرداد و گفت: در این جلسه محسن هاشمی به عنوان نامزد حزب انتخاب شد، ولی اگر اسحاق جهانگیری ثبت‌نام کند، او به عنوان نامزد حزب به جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

جبهه اصلاحات ایران مشارکت خود در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را منوط به تأیید صلاحیت حداقل یکی از نامزدهای اختصاصی خود کرده و اعلام کرده است : نامزد یا نامزدهای اختصاصی معرفی می‌کنیم نامزدها از میان شخصیت‌های متعهد به نمایندگی از مواضع و دیدگاه‌های اصلاح طلبان انتخاب می‌شوند.

به گفته محمود صادقی ️صادقی در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، محمود صادقی،‌ محمد صدر و اسحاق جهانگیری بیشترین حائزین اکثریت آرا هستند.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

از شخصیت‌ها چه خبر؟

آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در نشست با رؤسای دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان گفت: آرای مردم امانت است. همه آن چیزی هم که در اختیار ناظران است، امانت است. به خوبی بدانید که چگونه باید نظارت کنید. همه اینها امانت در دست شماست. شما باید امانت را به اهلش برسانید. ما پیمان بسته‌ایم بر اساس قانون اساسی و قوانین دیگر عمل کنیم. عهد و پیمان پشت سرش مسؤولیت دارد. باید پایبند به قانون باشیم هرچند خلاف میل‌مان باشد.

 عباس عبدی هم در انتقاد صریح از اصلاح طلبان بخاطر شرط گذاشتن در انتخابات، تاکید کرد: باید حضور انتخاباتی را از طریق گفت‌وگو و تفاهم حل کرد و نه شرط و شروط گذاشتن.باعث تأسف است که بگویم دوستان جبهه اصلاحات در یک سردرگمی تحلیلی قرار گرفته و قادر نیستند تصمیمات سیاسی جامعی را اتخاذ کنند.

غلامحسین کرباسچی با انتشار توئیتی به ثبت‌نام چهره‌های شناخته شده در انتخابات ریاست جمهوری واکنش داده و نوشته است که اکثرا دنبال کسب وجهه‌ای با همان نامه رد یا تایید صلاحیتند. هر دو بعدا به درد میخورد. بستگی به تحلیل افراد از آینده دارد.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

همچنین محمدباقر قالیباف با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دستاورد ماندگار شهید رئیسی عدم تخریب رقبا است، این دستاورد بزرگ را با طعنه و کنایه کمرنگ نکنیم.

حسین انتظامی، معاون اسبق وزارت ارشاد نیز با انتشار توئیتی نوشته است: کاش قانونو انتخابات به شکلی بود که اجازه انصراف به نامزدهای تایید شده نمیداد تا بساط بساط نامزدهای پوششی و تخریبی که دستمزدهای خوبی هم می گیرند، جمع شود.

۲۶ روز تا انتخابات؛‌ آن‌ها که آمدهد، آن‌ها که خواهند آمد

در روزنامه‌ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

کیهان در گزارشی با عنوان «روزهای شلوغ ستاد انتخابات کشور؛ چهره ها و نظرها»،‌ ابرار با انتشار گزارشی از دیدگاه انتخاباتی علی لاریجانی،‌ آرمان ملی با دو تیتر «شوک صبحگاهی به تندروها» و «گزینه های اصلی از راه میرسند»، آرمان امروز با انتشار بیانیه جبهه اصلاحات درباره انتخابات ریاست جمهوری،‌ دنیای اقتصاد با تیتر «انتخابات جدید با چهره های قدیمی»،‌ اعتماد با بررسی تاثیر کاندیداتوری رئیس پیشین مجلس در صحنه رقابت انتخابات ریاست جمهوری با تیتر «لاریجانی به صحنه آمد»،‌ همدلی با اشاره به بیانیه جبهه اصلاحات با تیتر «مشارکت مشروط»،‌ جام جم با تیتر «روزهای داغ ساختمان فاطمی»، جهان صنعت به بررسی احتمای تایید یا رد صلاحیت و کامیابی یا ناکامی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری با تیتر «سفر انتخاباتی لاریجانی»، جوان باتیتر «هر چه وعده عجیب‌تر، اطمینان نامزد از پیروزی کمتر»، خراسان با تیتر «ترافیک چهره ها در ساختمان فاطمی»، مردم سالاری با تیتر «صف آرایی سیاسیون برای دولت چهاردهم»،‌ ستاره صبح با تیتر «شعار های متفاوت کاندیداها»، شرق با تیتر «مسافران فاطمی به پاستور»، هفت صبح با تیتر «تکرار الگوی ۸۴» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزییاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم 

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه