اخبار فرهنگی و اجتماعی

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

پس از بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و تایید صلاحیت ۶ نامزد از سوی شورای نگهبان،‌ با شکل‌گیری و انتصاب اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدها، فعالیت‌هایشان شدت گرفت.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی پنجشنبه – بیست و چهارم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور اعضای این هیات و همچنین محمدحسن صادقی مقدم معاون اجرایی‌ و امور انتخابات و هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد و در این جلسه گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص برگزاری انتخابات ارائه‌ و بر انجام نظارت دقیق بر تمام فرآیندهای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در گفت‌وگویی به بررسی و تشریح روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری پرداخت و تاکید کرد که شورای نگهبان مستقل است و فراجناحی عمل می‌کند و نظر اعضای شورا در مورد صلاحیت افراد با توصیه تغییر نمی‌کند

هادی طحان نظیف افزود: شورا تا روز انتخابات بر فرآیندهای انتخاباتی نظارت دارد همۀ نامزدها باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند. طبیعتا نامزدها در فضای آرام و منطقی می‌توانند برنامۀ خودشان را معرفی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران هم در همایش سراسری مسئولان و مدیران نمایندگی‌های ولی‌فقیه در نیروی زمینی سپاه، با بیان این‌که «موضع و راهبرد ما در انتخابات همان موضع و راهبرد حکیمانه رهبری معظم انقلاب است»، گفت: همت و تلاش همه دوستداران انقلاب و علاقمندان به کشور باید شکل‌گیری انتخاب درست و دقیق با مشارکت حداکثری باشد که ضامن پیشرفت کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب است. امروز کشور نیازمند سربازی ولایتمدار با توانمندی بالا و روحیه و قابلیت مدیریت و خدمت جهادی به مردم مانند شهید رئیسی است.

از امروز میزگردهای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پخش می‌شود و شبکه یک میزگرد اقتصادی، شبکه ۲ میزگرد فرهنگی‌اجتماعی و شبکه ۳ میزگرد سیاست‌خارجه خواهد داشت.

در این دوره از رقابت های انتخاباتی در میزگردها از نخبگان استفاده شده است. به این صورت که نامزد انتخاباتی و ۲ مشاور وی در میزگرد تخصصی پاسخگوی ۳ کارشناس خواهند بود و دیدگاه‌های خود را ارائه می‌کنند.

رئیس سازمان صداوسیما درباره این‌که اگر در مناظرات انتخاباتی از اشخاصی نام برده شد که در بین افراد مناظره‌کننده حضور نداشتند آیا این امکان برای‌شان فراهم است که از طریق صداوسیما از خودشان دفاع کنند و پاسخ دهند، گفت: بر اساس قانون کمیسیون تبلیغات یکی از موارد قانون انتخابات این است که در صورتی که در برنامه‌های زنده به شخصی توهین، تعریض و یا تهمتی زده شود کمیسیون بررسی تبلیغات زمانی اختصاص می‌دهد تا آن فرد از خود دفاع کند.

پیمان جبلی درباره این‌که برخی از افراد ممنوع‌التصویر هستند و یا وضعیت مشابه دارند، آیا اگر اسم این افراد آمد آن‌ها هم اجازه دفاع از خودشان را دارند، بیان کرد: همه این‌ها منوط به بررسی و تصمیم کمیسیون تبلیغات است.

همچنین سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به ارزیابی‌های این مرکز گفت که به طور میانگین حجم زیادی از کاربران توییتر که علیه کاندیداها محتوای توهین‌آمیز منتشر کرده‌اند، ربات هستند. از آنجایی که این ربات‌ها علیه هر ۶ کاندیدای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری فعال هستند، لازم است که کاندیداها و هوادارانشان بیش از این هوشیار باشند.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

برنامۀ تبلیغاتی امروز چهارشنبه نامزدهای انتخابات عبارت است از: 

برنامه «میزگرد سیاسی» با حضور مصطفی پورمحمدی ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ شبکه یک.

برنامۀ «صف اول» با حضور سعید جلیلی، ساعت ۱۷:۳۰ شبکه خبر.

برنامۀ «با مردم» با حضور علیرضا زاکانی، ساعت ۱۸:۳۰ شبکه یک.

برنامه «میزگرد فرهنگی» با حضور محمدباقر قالیباف ساعت ١٩ شبکه خبر.

برنامۀ «گفت‌وگوی ویژۀ خبری» با حضور سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ساعت ۲۲ شبکه خبر.

برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور مسعود پزشکیان ساعت ٢٢:۴۵ شبکه یک.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این گزارش مرور کنید.

مالک شریعتی رئیس ستاد انتخاباتی رئیس ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در جلسه روز دوشنبه ستاد تبلیغاتی، با توجه به ضرورت دارا بودن دو شاخص مهم ‎کارآمدی و ‎فسادستیزی بطور همزمان در رئیس‌جمهور آینده، نخستین شعار ستاد انتخاباتی دکتر زاکانی، «پاک باش و خدمتگزار» تعیین شد و نخستین پوستر تبلیغاتی رسما با این شعار منتشر می‌شود.

مالک شریعتی همچنین در توییتی دیگر خاطرنشان کرد: با احترام به سایر کاندیداها، زاکانی تا آخر در رقابت‌ها می‌ماند.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در احکامی جداگانه، مسئولان ستاد این نامزد انتخاباتی را منصوب کرد.

بر اساس احکام صادره شهرام یزدانی به‌عنوان سخنگوی ستاد، مصطفی قاسمی‌پور معاون امور استان‌ها، رحیم نوعی‌اقدم مسئول ستاد مردمی میثاق با ابراهیم، علی جعفری معاون ستاد و مسئول کمیته نهضت سخنرانی، حسین طلا معاون نظارت و روح‌الله بیات معاون سازماندهی معرفی شده‌اند.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

مسعود پزشکیان بیانیه ای درباره مناطق، اقوام، ادیان و مذاهب کشور منتشر کرد.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده است: پیشنهاد و راهکار مشخص ما در جبران کاستی ها و محرومیت های تاریخی و مزمن در این نواحی رویکرد «تبعیض مثبت» و تمرکز برنامه ها و منابع برای پیشرفت و آبادانی نقاطی است که به شکلی شایسته مورد توجه برنامه ریزان قرار نگرفته است و متاسفانه به محرومیت این شهر یاران و خاک مهربانان» از توسعه متوازن و همه جانبه انجامیده است.

بر اساس اخبار منتشر شده در کانال های خبری، محسن هاشمی در ستاد مردمی مسعود پزشکیان حضور یافته، همچنین عباس آخوندی با حضور در دفتر پزشکیان،‌ پشتیبانی خود از نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم  هم در دیداری با مسعود پزشکیان تحلیلی از وضعیت سیاست خارجی کشور و فراز و فرودهای اخیر ارائه داد و دیدگاه‌های خود در زمینه روابط خارجی را مطرح کرد.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

پزشکیان در توییتر هم به سوالات بورسی کاربران و  همچنین پرسش‌هایی درباره «فدرالیسم» و «مهاجرین افغانستانی» پاسخ داده است.

این کاندید ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره «فدرالیسم» تصریح کرد: به «هر ایده‌ای» که یکپارچگی سرزمینی ایران را خدشه دار کند، باور ندارم.

وی همچنین درباره مهاجران افغانستانی گفت که دولت وی سه اقدام همزمان را در رابطه با مهاجرین افغانستانی پیش می‌برد.

پزشکیان درباره سوالات بورسی هم نوشت: گسترش بازار سرمایه و مهیا ساختن مشارکت حداکثری بخش خصوصی، تحقق بخشی از شعار «مردمی کردن اقتصاد» ایران است. از این بازار عمیقاً حمایت می‌کنم. عدالت محوری از شعارهای دولت من ‎#برای_ایران است. این شعار کمترین تعارضی با اقتصاد بازار ندارد؛ البته بازار رقابتی و نه بازار انحصار.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

مسعود زریبافان طی حکمی به اعضای ستاد انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی پیوست.

بر این اساس زریبافان، دبیر هیئت دولت در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به‌ عنوان معاون امور استان‌های ستادهای «شورای وحدت» مصطفی پورمحمدی منصوب شد.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در احکام جداگانه‌ای روسای ستادهای استانی را منصوب کرد که اسامی آن ها می توانید در این لینک بخوانید.

علی نیکزاد همچنین در نشست مسئولان ستادهای استانی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم پرچم شهید رئیسی زمین بیفتد، اظهار کرد: شهید رئیسی برای نظام، انقلاب، شهدا و امامین انقلاب وارد عرصه انتخابات شد. کسی که در جایگاه مطالبه گری قوه قضائیه بود برای به دست گرفتن قوه مجریه آمد. لذا بدانید آبرو، گذشته و حیثیت خود را وارد انتخابات کرده‌اید. ما همه اینجا هستیم تا امورات جبهه انقلاب اسلامی پیش برود و نباید اجازه دهیم، پرچم شهید ‌رئیسی زمین بیفتد. نگذارید افرادی روی کار بیایند که در ظاهر از مقام معظم رهبری می گویند اما در باطن خون به دل آنها کرده‌اند. 

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری انقلاب اسلامیدر حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس ضمن توصیه  به کاندیداها برای اجرای برنامه‌های توسعه کشور نوشت: اجرای برنامه‌های توسعه کشور با ارائه برنامه کاندیداهای انتخابات برای استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی فارغ از رویکردهای جناحی قابل راستی‌آزمایی است.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

محسن رضایی امروز هم در توییتی دیگر با تاکید بر اینکه اجماع در جبهه انقلاب یک ضرورت و یک دکترین برای ادامه خدمت صادقانه و پیشرفت کشور است، نوشت:  اجماع برای مردم، یک گفتمان برای مشارکت حداکثری و یک اراده انقلابی برای تداوم خدمت است که قرار نیست به یک تشکیلات سیاسی تبدیل شود.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

* در پی طرح اخبار در فضای مجازی مبنی بر حضور حسام الدین آشنا در ستاد انتخاباتی مصطفی پور محمدی،‌وی امروز با انتشار توییتی تاکید کرد:  هر یک از داوطلبان فعلی از من مشاوره بخواهد به او مشاوره خواهم داد ولی مطابق نظرات و دیدگاه‌هایی که درست می‌دانم. تا به حال هم در هیچ ستادی مسئولیتی نداشته‌ام.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

* در پی اظهارات سعید جلیلی، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در برنامه شب گذشته «گفت‌وگوی ویژه خبری» محمدرضا میرتاج الدینی گفت: از نگاه بنده آقای جلیلی ورود خوبی به انتخابات داشتند و توانستند برنامه خوبی به مردم ارائه کنند. برنامه های ایشان به واقعیت نزدیک بود. از نگاه بنده تاکنون در بین نامزدها آقای جلیلی و آقای قالیباف هر دو خوب وارد صحنه شدند.

 این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر اشرافیت آقای جلیلی بر روی برنامه هفتم توسعه که به تصویب مجلس دوازدهم رسید نیز خوب است چراکه ایشان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. از سوی دیگر راهکارهای عملیاتی خوبی نیز ارائه شد. البته در مقام اجرا نیز مهم است البته یک نکته‌ای را آقای جلیلی اشاره نداشتند که آن این بود که اجرای برنامه هفتم منابع سنگینی نیاز دارد.

* در همین ارتباط امیرحسین ثابتی تاکید کرد: تسلط و اشرافی که آقای جلیلی بر مسائل داشتند کاملا به چشم مخاطبان آمده و ایشان توانستند برنامه واقعی و جامع به مردم ارائه کنند.

این نماینده مجلس دوازدهم تصریح کرد: خیلی‌ها فکر می‌کنند برنامه نوشتن کار راحتی است. زمانی که از برنامه‌های آقای جلیلی صحبت می کنیم، مواردی است که ایشان در تک تک آن برنامه‌ها خود کارشناس است. آقای جلیلی در موضوعات تخصص و ریز نیز کارشناس است. در مسائل معیشتی، اقتصادی، معدن، نفت، انرژی و اقتصاد کلان ایشان کارشناس هستند چرا که در ۱۲ سال گذشته ایشان هزاران ساعت جلسه با کارشناسان مختلف در موضوعات گوناگون داشته‌اند.

* با توجه به چینش کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۳ محمود واعظی در اظهاراتی گفت: اجماع را قبل از اینکه احزاب و گروه ها بوجود بیاورند، مردم بوجود آوردند. شش کاندیدا که اعلام شد، قبل از اینکه ما تصمیم بگیریم، از طرف مردم و از داخل حزب در استان ها مواجه شدیم با این موضوع که الان سر یک پیچ تاریخی هستیم و هر تصمیمی بگیریم در ۸ سال آینده جاری خواهد بود.

رییس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه افزود: خیلی ها با من صحبت می کنند که با آقای روحانی صحبت کنید که ایشان از آقای پزشکیان حمایت کند. مردم این را به ما می گوید. انسجام و شرایط جدید را مردم بوجود آورده اند. امیدوار هستیم خود کاندیدا هم روشن تر آن چیزی که برای تغییر لازم است را به مردم منعکس بکنند.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از حمایت تشکل متبوعش از محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

محمدرضا باهنر همچنین در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران شعب استانی این تشکل سیاسی اصولگرا با اشاره به موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها، گفت: آنچه اکنون مهم است و همه باید برای دستیابی به آن تلاش کنیم، افزایش مشارکت مردم در این دوره انتخابات است که علاوه بر نمایش انسجام داخلی و تقویت سرمایه‌ اجتماعی، می‌تواند پشتوانه‌ خوبی برای رئیس‌جمهور منتخب باشد.

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

۱۳۰۰ تن از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای از سعید جلیلی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت و اعلام کردند: ما به‌عنوان جمع کثیری از اساتید و نخبگان کشور، جناب آقای دکتر سعید جلیلی به‌عنوان شخصیتی مردمی و پاک‌دست را حائز نگاه برگرفته از آموزه‌های امام و رهبری در شکل‌دهی مناسبات جهانی و منطقه‌ای نوین، دارای برنامه روشن و شفاف جهت تحول نهادی کشور حاصل از سال‌ها کار عمیق و جمعی نخبگانی، معتقد به شفافیت و پاسخگویی به عموم مردم دانسته و ایشان را با رأی و حمایت مردم ایران، شایسته تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری می‌دانیم.

حمایت جمعیت رزما هم ضمن اعلام حمایت این جمعیت از سعید جلیلی گفت: با نگاه انقلابی، توان و امتداد دولت شهید رئیسی ما می‌توانیم با سعید جلیلی این مسیر را ادامه دهیم،

۱۴ روز تا انتخابات؛‌ آغاز سفرهای انتخاباتی نامزدها

امروز همچنین ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب در حمایت از کاندیدای جبهه اصلاحات ایران، مسعود پزشکیان بیانیه صادر کرد.

در جلسه هماهنگی ستادهای انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه با ستاد مرکزی مسعود پزشکیان هم مقرر شد تا کلیه ظرفیت های بالقوه حزب در جهت پیروزی مسعود پزشکیان در کارزار انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۳ به کار گرفته شود.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

در تحلیلی که درفضای مجازی از محتوای مرتبط با ۷ پیام‌رسان و شبکه‌اجتماعی پرطرفدار در ایران منتشر شد، آمده است که بررسی اینستاگرام با ۳۱ میلیون کاربر در ایران نشان از این دارد که تحرکات انتخاباتی در میان توده مردم هنوز شکل نگرفته و رقابت اصلی در شکل‌دهی افکار عمومی، در میان توئیتر، تلگرام و ایتا است. 

همچنین از نظر تعداد محتوا رقابت زیادی میان تلگرام، اکس(توئیتر سابق) و ایتا برای جلب نظر و تاثیرگذاری روی مخاطبان در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

امروز همچنین روزنامه های فرهیختگان با تیتر «ریاکاری با میراث رئیسی، ممنوع»، وطن‌امروز با تیتر «تخریب خیانت است»، ابرار با تیتر «کلی گویی، شعار بیش نیست»، جام‌جم به نام «تبیین به کام تخریب»، جوان با تیتر «چالش اصلاح طلبان با مردم و حالا با نامزد رسمی»، کیهان با تیتر «نامزدها چگونه میخواهند پیشرفت های رئیسی را ادامه دهند؟»، خراسان با تیتر «چالش های خارجی رئیس جمهور نهم»،  شهروند با تیتر «کلی گویی به جای برنامه محوری»،‌ آرمان‌ملی با تیتر «اصلاح طلب عملگرا»،‌ آرمان‌امروز با تیتر «چرا پزشکیان آمد»، اعتماد با انتشار گفت و گوهایی با فعالان حوزه زنان با تیتر «پزشکیان به نقش زنان باور دارد»،‌ شرق با تیتر «سبد داغ پزشکیان»،‌ ایران با تیتر «مسئولیت پذیر باشید مثل رئیسی»، سازندگی با تیتر «فشار به جلیلی برای کناره گیری»   درصفحات اول خود به بررسی موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه