اخبار فرهنگی و اجتماعی

نیازمند کنش فعال داخلی و خارجی در حوزه زن و خانواده هستیم

ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه عقب‌ماندگی‌های زیادی در عرصه زن و خانواده داریم، گفت: در این عرصه نیاز به کار فوری در زمینه شناخت درست مسائل اصلی و اولویت‌دارِ زنان، استخراج مبانی نظری اسلامی و انجام کنش فعال در عرصه داخلی و بین‌المللی هستیم.

هدی صادق‌زادگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مهم‌ترین و اولویت‌دارترین مسئله زنان در فضای خانوادگی و اجتماعی تکریم آنهاست، اظهار کرد: این موضوع یک اَبَرشاخص به ما می‌دهد که باید بازتعریف شود. در واقع، به‌عنوان اولین گام باید تکریم و کرامت زنان، بازتعریف و شاخص‌بندی شود و براساس این شاخص‌ها، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها انجام و قوانین و لوایح فعلی مثل لایحه کرامت، امنیت و شاخص‌های عدالت جنسیتی نیز با همین شاخص‌ها بررسی و ارزیابی شود.

وی با اشاره به نظرهای کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه زن و خانواده، گفت: نظرها و تحلیل‌های کاندیداها نسبت به سال‌های گذشته رشدهایی داشته و به‌طور خاص کاندیداهای جریان انقلابی در این حوزه پیشرفت خوبی داشتند و برخی از آنها در این زمینه عملکرد هم داشته‌اند که این یک دستاورد است. با این وجود ما همچنان عقبیم و کارهای بر زمین مانده زیادی داریم. عقب‌ماندگی‌ها در موضوع زن طولانی‌مدت و زیاد است، یعنی هم تعداد کارهای بر زمین مانده در این حوزه زیاد است و هم مدت‌های طولانی است که این کارها انجام نشده و بر زمین مانده است. بنابراین باید بدون درنگ و توقف کار و فعالیت جدی در حوزه زن و خانواده انجام شود تا احساس و شرایط عمومی جامعه در این موضوع تغییر کند و گفتمان اسلامی در جامعه به‌صورت ملموس دیده شود.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده بیان کرد: با وجود پیشرفت‌هایی که در نگاه کاندیدای ریاست جمهوری شاهدیم‌، اما خلأهای زیادی در این زمینه وجود دارد و با نقطه آرمانی فاصله زیادی دارد، چون مقدار زیادی از این مباحث عملیاتی نشده و مابه‌ازای برنامه‌ای ندارد، در مقابل گروه‌هایی سال‌ها در این زمینه فعالیت کردند، البته کارهای آنها بیشتر ترجمه‌ای و تقلیدی است و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتند، اما در میان گروه‌های انقلابی و ارزشی به‌دلیل اینکه توجه به استخراج مبانی اسلامی است و عملیات و اجرا باید براساس این مبانی طراحی شوند حرکت، حرکت سخت‌تری است. در مبانی نظری اسلامی خلأهایی وجود دارد و این چالش باید برطرف شود و توسط سیاستگذاران کلان حوزه زن و خانواده پوشش داده شود که فرد مجری بتواند آن را اجرا کند.

او در پاسخ به پرسشی درباره اولین گام عملیاتی دولت آینده در حوزه زنان، تأکید کرد: اولین گام عملیاتی در این حوزه شناخت درست و دقیق مسائل اصلی و اولویت‌دار زنان و تفکیک و کنار گذاشتن مسائل فرعی است. مسائلی مانند حضور زنان در ورزشگاه‌ها و توجه به اشتغال زنان موضوعاتی فرعی هستند که در صورت ایجاد مبانی نظری و شاخص‌های درست به خودی خود رفع می‌شوند. از سوی دیگر، پیوند زن و خانواده موضوعی بسیار جدی است که نباید از آن گذر کرد، نگاه فرصت‌محور به زنان از سطوح فردی تا بین‌المللی و رشد غیرکاریکاتوری زنان مواردی است که باید به آن توجه و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

صادق‌زادگان با بیان اینکه باید از ظرفیت مردم و نخبگان علمی و فرهنگی در حوزه زنان استفاده کرد، گفت: منظور از استفاده از فضای مردم و نخبگان این نیست که از یک یا چند نخبه محدود استفاده شود. در واقع، مردم از نخبگان جدا نیستند و امروز اغلب مردم ما سطحی از نخبگی در زمینه‌های مختلف و علم و فرهنگی را دارند که باید از این فضا برای بهبود وضعیت زنان و خانواده استفاده کرد و همین استفاده ما را به خلأهای موجود در این حوزه می‌رساند. از سوی دیگر می‌دانیم عده‌ای از خواص در جامعه هستند که همواره مقابل جریان‌های اجتماعی ایستادگی می‌کنند و استفاده از ظرفیت مردمی کمک می‌کند که فشارهای این خواصِ تغییرناپذیر خنثی شود. بنابراین بعد از مسئله‌شناسی و شناخت دقیق مسائل زنان باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد.

وی ادامه داد: بعد از طی این مراحل ما می‌توانیم در سطوح داخلی و بین‌المللی شروع به کنش فعال با شاخص‌های اسلامی کنیم. فعالیت‌هایی مثل جنبش زنان و خانواده که شهید رئیسی در عرصه بین‌المللی شروع کرد که این باید گسترش پیدا کند.

این پژوهشگر حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه نوک پیکان تمدنی جمهوری اسلامی مسئله زن و خانواده و عامل اصلی تمدن‌سوزی غرب هم همین حوزه است، اضافه کرد: الگوها و فعالیت‌هایی که ما در داخل در حوزه زن و خانواده انجام می‌دهیم، می‌توان در سطح بین‌المللی به حرکت و کنش فعال و دیپلماسی جدی فرهنگی تبدیل شود تا هم هجمه‌های غرب در این عرصه کمتر شود و هم گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده رشد بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام 

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه