اخبار سیاسی

مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی در دولت چهاردهم

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه سیاست خارجی دولت آینده و کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌بایست پیشبرد سیاست توازن در عرصه سیاست خارجی، اجرای سیاست تنش‌زدایی و تلاش برای ناکارآمد کردن تحریم‌ها باشد.

 به گزارش ایسنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هشتم تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و از چند روز گذشته رقابت ۶ کاندیدای این انتخابات به صورت رسمی آغاز شده و در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای تلویزیونی خود به تشریح مواضع و دیدگاه‌هایشان در حوزه‌های مختلف داخلی و سیاست خارجی می‌پردازند و سعی می‌کنند افق فکری خود را در این زمینه برای مردم ترسیم و تشریح و در همین چارچوب آرای آن‌ها را به سمت خود جلب کنند.

البته با توجه به ترسیم سیاست‌های کلان کشور در حوزه سیاست خارجی در حوزه‌های بالادستی از جمله شورای عالی امنیت ملی، بیشتر حوزه اختیارت دولت‌ها در مسائلی چون تعیین اولویت‌ها و همچنین تدوین راهکارها و استراتژی‌ها در نحوه پیشبرد سیاست‌های کلان کشور است.

«رامین مهمانپرست» سخنگوی  پیشین وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که به نظر وی در حوزه سیاست خارجی مهمترین موضوعات مورد توجه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید چه مسائلی باشد؟ تصریح کرد: به نظر من تنها نقطه‌ای که می‌بایست محل اشتراک تمام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد و ربطی به جریان‌های سیاسی داخلی ندارد، موضوع منافع ملی است و معمولا سیاست خارجی هر کشوری بزرگترین کاری که انجام می‌دهد تامین منافع ملی آن کشور است.

این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه در کشور ما ساختار به نحوی طراحی شده که سیاست کلان خارجی کشور توسط شورای عالی امنیت ملی بررسی و تدوین می‌شود و در نهایت مورد تایید رئیس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به این موضوع تعیین سیاست‌های کلی حوزه سیاست خارجی کشور در سطحی بالاتر از دولت تعیین می‌شود و اینگونه نیست که با تغییر دولت‌ها در سیاست‌های اصلی در این عرصه تغییری ایجاد شود.

برنامه روشن برای کار در منطقه

وی با بیان اینکه البته در نحوه اجرای سیاست‌ها و اولویت‌بندی آنها قوه مجریه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: به نظر من باید در منطقه، برنامه کاری روشنی داشته باشیم و در واقع در موضوعات مختلف نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کنیم.

مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی در دولت چهاردهم
رامین مهمانپرست

تنش‌زدایی و حل مشکل تحریم‌ها

مهمانپرست با اعتقاد بر اینکه می‌بایست از اقتدار منطقه‌ای خود به نحو مناسب استفاده کنیم و اگر در حوزه‌هایی دچار ضعف هستیم آن را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مسائل مهم دیگری که در حوزه سیاست خارجی می‌بایست مورد توجه کاندیداها باشد موضوع تنش‌زدایی و حل مشکل تحریم‌هاست.

وی با بیان اینکه حل مسائل مربوط به تحریم‌ها فضای اقتصادی کشور را باز می‌کند، ادامه داد: توسعه روابط خارجی براساس سیاست توازن از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و حفظ و گسترش منافع ملی‌مان محور توسعه روابط باشد؛ ما نباید دوستان و دشمنان دائمی در حوزه سیاست خارجی داشته باشیم و باید سیاست‌مان را براساس تامین منافع‌مان برنامه‌ریزی کنیم.

دیپلماسی اقتصادی

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که باید در مسائل خارجی مورد توجه کاندیداهای انتخابات و دولت پیش‌رو باشد، بحث دیپلماسی اقتصادی است، افزود: سیاست موثر در حوزه دیپلماسی اقتصادی می‌تواند به گسترش و بهبود چرخ اقتصاد در کشور کمک کند، در همین چارچوب من معتقدم که برای پیشبرد آن باید ابزار لازم طراحی شود و بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های مناسب ایجاد شود.

مهمانپرست در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: ما در عرصه سیاست خارجی باید راهبردی را تعیین کنیم که حداکثر منافع ملی کشور تعیین شود. در همین چارچوب اولویت‌بندی لازم انجام شود و شیوه‌های مناسب برای اجرای سیاست‌ها در نظر گرفته شود. همچنین در این حوزه ایجاد تغییرات مناسب در ساختار وزارت خارجه و تامین نیروی انسانی مورد نیاز نیز مهم است تا براساس این موضوع وزارت خارجه بتواند با هماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌ها انجام می‌دهد در حوزه دیپلماسی اقتصادی نقش موثری را ایفا کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه