حقوق

مراسم افتتاحیه دوره یکم سردفتری برگزار شد

مراسم افتتاحیه دوره یکم سردفتری با حضور مدیرکل آموزش قوه قضاییه، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و جمعی از کارآموزان دوره سردفتری در محل ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره ۳ قوه قضاییه) برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، مهدی جوهری مدیرکل آموزش قوه قضاییه گفت: با هدف ارائه خدمات آموزشی با کانون سردفتران و دفتریاران جلسات مشترکی برگزار شد و ضرورت بکارگیری از اساتید متخصص و حرفه‌ای جهت برگزاری و اجرای دوره‌های کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ کانون سردفتران و دفترداران را بر آن داشت که از ظرفیت‌های اداره کل آموزش قوه قضاییه در این خصوص بهره گیری کنند لذا تفاهم نامه‌ای در این خصوص منعقد شد و سرفصل‌هایی متناسب با این امر تهیه و تنظیم شد.

 جوهری افزود: مطابق بر این تفاهم نامه، بنا شد حدود ۱۲ عنوان سرفصل آموزشی با مهلت‌های ۶، ۸، ۱۰ و ۱۴ ماهه توسط معاونان منابع انسانی دادگستری سراسر استان‌ها (در مراکز استان ها) در فضایی استاندارد و مطلوب برای آموزش بیش از ۵ هزار داوطلب پذیرفته شده اجرا شود.

مدیرکل آموزش قوه قضاییه گفت: بعد از اتمام دوره و برگزاری آزمون و اختبار سردفترداری، پروانه سردفترداری اعطا خواهد شد.

 سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز گفت: گذراندن دوره کارآموزی در آیین ‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران پیش بینی شده و اگر هم این مهم انجام نشده بود ضروری بود که لحاظ شود به جهت اینکه سردفترداران با حقوق مردم سرکار دارند، روابط اقتصادی مردم را تنظیم می کنند و در تنظیم اسناد و معاملات رسمی بعنوان مسئول دفترخانه و ناظر رسمی بر صحت معامله نیز هستند.

وی افزود: باید با تکالیف، قوانین و مقررات و نحوه تنظیم و نگارش سند آشنا باشند. اینکه برای چه افرادی سند تنظیم کنند و تنظیم چه اسنادی موافق و یا مخالف نظم عمومی است. عدم تسلط به امور سردفتریاری برای مردم در انجام معاملات قطعاً خسارت آفرین خواهد بود.

 سعادتیان با بیان اینکه برای حفظ حقوق مردم و تکلیف و ضرورت تسلط سردفترداران کارگاه های آموزشی برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری دوره های آموزشی با حمایت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و مشارکت مدیرکل آموزش قوه قضاییه در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد تا شرایطی مهیا شود که سردفترداران حاضر در این دوره ها بیشتر به کار خود مسلط شوند تا اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ارائه می شود قانونمند ترین، منظم ترین و صحیح ترین اسناد باشد که خدشه ای به آن وارد نشود؛ تا با عدم تسلط کافی سردفترداران، مردم در محاکم، دادسراها و دادگاه ها درگیر نشود.

وی افزود: برای سردفتران اسناد رسمی قبلاً دوره برگزار می شد منتهی امسال بنا شد بر مبنای سند تحول قضاییه و با توجه به میزان بالای ورودی زیاد با مرکزی مشارکت داشته باشیم که تجربه برگزاری دوره های کارآموزی، برخورداری از اساتید مجرب با سابقه کار در ادارات ثبت و محاکم و مراجع قضایی را داشته باشد تا در دریافت ابلاغ سردفتری برای این عزیزان تسریع شود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان گفت: پذیرفته شدگان قرار است سردفتر شوند و آشنایی کامل با تمامی قوانین اعم از قوانین قانون مدنی، شهرداری، شهری، ثبت املاک، اجرای اسناد رسمی، ثبت شرکت ها و ثبت برندها از جمله شاخصه های سردفتردار است و عدم تسلط بدین ها خساراتی را برای متقاضیان به همراه دارد. بنابراین توصیه می کنم با استفاده بهینه از این دوره ها و انتقال تجربیات عملی اساتید بتوانند در تنظیم اسناد صحیح پیشرو باشند و میزان تخلفات و جعل اسناد را به حداقل میزان برسانند و از همه مهم تر اعتماد و رضایت مردم با حفظ امانتداری و حفاظت از حقوق بیت المال مثمر ثمر باشند و در آینده نزدیک شاهد درخشش این عزیزان باشیم.

 در ادامه علی خندانی رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران نیز  با اشاره به حوزه سردفتری و شان و جایگاه سردفتری خطاب به کارآموزان عنوان کرد: از جایگاه سردفتری بعنوان سرمایه اجتماعی که از مقبولیت اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است بایستی صیانت و حفاظت نمایید و با درک رسالت سنگین این حوزه با دید کسب و کار بدان نگاه نکنید. به جهت اینکه  قرار است در سطح جامعه خدمات سنگینی با حفظ امانتداری ارائه دهید. اقدام مهم انتقال و تثبیت مالکیت افراد را بر عهده این مجموعه واگذار کرده است و یکی از سرمایه های حوزه سردفتری مبحث امانتداری که از حیث حاکمیت و مردم حائز اهمیت است.

شایان ذکر است، عناوین سرفصل‌ها شامل اخلاق حرفه ایی و تعهد سازمانی (۸ ساعت)، اصول حفاظت اسناد و امنیت اطلاعات (۸ ساعت)، ساختار و تشکیلات اداری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و واحدهای مرتبط(۸ ساعت)، مسئولیت‌ها و مجازات‌های سردفتران و دفتریاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی (۱۰ ساعت)، حقوق اداری و استخدامی و روابط حقوقی و کاری سردفتر با دفتریار و سایر کارمندان (۶ ساعت)، حقوق ثبت اسناد و املاک (٢٠ساعت)، قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه آن و بخش نامه‌های مرتبط (۱۵ساعت)،  آیین نامه اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا و شیوه نامه آن (١٠ ساعت)، آشنایی با شرایط و متون اسناد رسمی و نحوه نگارش آن (١۵ ساعت) ، فراگیری رایانه و کاربرد آن در دفاتراسنادرسمی و سامانه ثبت آنی (۱۵ ساعت)، نحوه پذیرش و چگونگی تنظیم و ثبت انواع اسناد رسمی و مقررات مربوط به آن شامل (درخواست ها ، مکاتبات ، اخذ استعلامات و تنظیم اسناد بیع، اجاره، صلح، رهن، وکالت، تقسیم نامه، وقف، هبه، وصیت، رضایت، تعهد، اقرار، اقاله و سایر اسناد مالی و غیرمالی و سایر امور تبعی (۲۵ ساعت) و نحوه پذیرش و چگونگی صدور اجراییه اسناد تنظیمی و ارجاعی(۱۰ ساعت)، هستند.
انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *