اخبار فرهنگی و اجتماعی

مراجعه روزانه۶۰۰۰خودرو به مراکزمعاینه فنی پایتخت/استقرار خطوط سیارمعاینه فنی موتورسیکلت درتهران

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که از ابتدای سال تا اول اردیبهشت ماه ۳۳۸ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که از این میان ۲۷ درصد خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.

سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفت وگو با ایسنا، در مورد وضعیت مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: با توجه به آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی شهر تهران از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است؛ اما از این میان ۲۶۷ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که نقص مربوط به آلایندگی ۳۲ هزار مورد، عدم همراستایی چرخ ها ۱۸ هزار مورد، کمک فنر ۹۰۰۰ ، تست ترمز ۲۲ هزار مورد و وضعیت ظاهری ۳۲ هزار دستگاه خودروی مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۷ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده اند، ادامه داد: در دو ماهه نخست امسال همچنین حدود ۲۵۵ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود ۳۸ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۱۴ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر می باشند.

مراجعه روزانه ۶۰۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی

مراجعه تنها ۱۶۷ موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی در دو ماه

الزام انجام معاینه فنی موتورسیکلت بایستی از یک نقطه‌ای آغاز شود

وی اظهار کرد: در حال حاضر روزانه ۶۰۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کند که با توجه به توسعه خطوط معاینه فنی، افزایش ساعت کاری مراکز و همچنین مدیریت نحوه پذیرش اینترنتی و حضوری در چند ماه اخیر خوشبختانه در هیچ کدام از مراکز صف نداریم و شهروندان در صورت سلامت خودرو می‌توانند در کمتر از نیم ساعت نسبت به دریافت معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند؛ بطوریکه پذیرش در مراکز سراج، دماوند و نیایش صرفا اینترنتی و در مراکز دیگر علاوه بر اینترنتی، حضوری نیز انجام می شود؛ البته توصیه می شود شهروندان حدالامکان از مراجعه اینترنتی استفاده کنند.

میرزایی قمی در ادامه در مورد میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی نیز با بیان اینکه میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به این مراکز در حد صفر است و طی دو ماهه امسال تنها ۱۶۷ موتورسیکلت سوار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، گفت: به هر حال الزام انجام معاینه فنی موتورسیکلت بایستی از یک نقطه‌ای آغاز شود.حتی این اعمال قانون می‌تواند در محدوده خاص و یا برای موتورسیکلت‌هایی در محدوده سنی مشخص انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بر اساس توافقی که با شهرداری منطقه ۱۲ و پلیس راهور فاتب انجام شده؛ بزودی برنامه‌ای برای استقرار خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت و انجام معاینه فنی این وسایل نقلیه در محدوده‌ای خاص داشته باشیم که در وهله نخست به صورت ایجابی و تشویقی خواهد بود و فازهای بعدی الزامات مربوطه اعمال خواهد شد؛ البته قبل از اجرای هر طرح و برنامه‌ای به صورت کامل اطلاع رسانی‌های لازم انجام می شود.

احداث سه مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال ۱۴۰۳ با همکاری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران جهت تخصیص زمین در دستور کار قرار دارد

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد میزان خودروهای پلاک تهران که مشمول معاینه فنی می‌شوند با بیان اینکه بر اساس قانون، خودروهای شخصی به مدت چهار سال از انجام معاینه فنی معاف هستند، افزود: با لحاظ این مسئله در حدود ۳.۷ میلیون دستگاه خودروی پلاک تهران مشمول معاینه فنی برآورد می‌شود که ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز تک خطه معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده و شهرداری تهران زیر ساخت لازم برای پذیرش و انجام معاینه فنی این تعداد خودرو در سال را با افزایش ساعت کاری مراکز دارد.

میرزایی قمی در مورد برنامه افزایش مراکز معاینه فنی با توجه به افزایش سالانه تعداد خودروهای مشمول گفت: امسال توسعه کمی مراکز براساس نیاز و احکام بالادستی و همچنین کیفی سازی خدمات برنامه ریزی شده است، بطوریکه احداث سه مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال ۱۴۰۳ با همکاری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران جهت تخصیص زمین و همچنین تعامل با سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران جهت احداث یک مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در پایانه شرق در برنامه‌های امسال پیش بینی و در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: در بخش کیفی سازی خدمات نیز که در افزایش جذب و بهره وری و ظرفیت مراکز به صورت مستقیم تاثیرگذار است؛ نوسازی و اورهال کلیه تجهیزات مراکز معاینه فنی تحت تملک شهرداری تهران، نوسازی رایانه‌ها جهت تأمین ژنراتور برق مراکز، راه اندازی خدمات خودرویی جدید در مراکز، آموزش‌های حین و بدو خدمت کارکنان و همکاری با مجموعه‌های دورن و برون سازمانی شهرداری تهران جهت گسترش خدمات در دست اقدام است.

مراجعه روزانه۶۰۰۰خودرو به مراکزمعاینه فنی پایتخت/استقرار خطوط سیارمعاینه فنی موتورسیکلت درتهران

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد به‌روز شدن تجهیزات معاینه فنی با تأکید بر اینکه در مورد مراکز معاینه فنی شهر تهران که مسئولیت آن با ستاد است و کلیه تجهیزات به روز و منطبق بر استانداردهای بین المللی است، افزود: با گذشت ۲۴ سال از افتتاح اولین مرکز معاینه فنی کشور در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران در این سال‌ها خوشبختانه ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران توانسته به عنوان پرچم دار این خدمات، با استفاده از تجهیزات به‌روزآوری شده و بدنه کارشناسی و قوی خدمات کیفی و قابل اطمینانی را به مشتریان ارائه و با دقت و صحت در آزمون‌ها اعتماد لازم را به عنوان مرجع و آزمایشگاهی برای تشخیص ایراد و نقص خودروها احراز کند.

صنعت خدماتی معاینه فنی در ایران نه تنها از سایر کشورها عقب نیست؛ بلکه از بسیاری از کشورها پیشتاز است و فرایند کاری آن منطبق با استانداردهای روز اروپاست.

وی توضیح داد: این مسئله که تجهیزات و انجام مراحل معاینه فنی به چه میزان منطبق بر رویه و تکنولوژی‌های روز دنیا در کشور ایران انجام می شود؛ قابل ذکر است که رویه انجام معاینه فنی در کشور بر اساس یک دستورالعمل واحد که توسط وزارت کشور تدوین و ابلاغ شده، انجام می‌شود و معاینه فنی و تجهیزات مربوط به آن در کشور دارای استاندارد ملی بوده و کلیه مراکز بایستی ضوابط مرتبط با آن را رعایت کنند. با یک جستجوی ساده و مشاهده فرایند انجام معاینه فنی در سایر کشورها متوجه می‌شویم که صنعت خدماتی معاینه فنی در ایران نه تنها از سایر کشورها عقب نیست؛ بلکه از بسیاری از کشورها پیشتاز است و فرایند کاری آن منطبق با استانداردهای روز اروپاست.

میرزایی قمی با بیان اینکه تجهیزات مراکز معاینه فنی شهر تهران علاوه بر نگهداری و پشتیبانی مستمر بر اساس استانداردهای کارخانه سازنده دارای عمر کارکرد و دفعات تست هستند، تصریح کرد: تمام تلاش این مجموعه معطوف بر این می باشد که تجهیزات در زمان مقرر اورهال شوند و با رعایت این شرایط دقت کارکرد حفظ شود. در همین راستا با عنایت به اهمیت دقت و صحت عملکرد تجهیزات آزمون معاینه فنی، در سالجاری کلیه دستگاه‌های خطوط معاینه فنی شهرداری تهران از طریق خرید ۳۲ دستگاه سنجش آلایندگی خودروها و آزمون های مرتبط با ایمنی خودروها با معتبرترین برند و تجهیزات روز دنیا به‌روزرسانی و اورهال شده است.

تخفیف ۲۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک با معاینه فنی برتر

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با بیان اینکه معاینه فنی برتر تنها مختص خودروهای انژکتوری است، گفت: تفاوت معاینه فنی برتر و معاینه فنی معمولی تنها در فرایند آزمون آلایندگی خودروست و معاینه فنی برتر در تعدادی از مراکز منتخب شهر تهران انجام شده و این مراکز به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر است و خودروها می‌توانند به صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر تهران از تخفیف ۲۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده کنند. در واقع این رویکرد مدیریت شهری برای تشویق شهروندان به استفاده از خودرویی با آلایندگی کمتر انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حدود دوسوم از خودروهای پایتخت به مراکز خارج از تهران مراجعه می‌کنند؟ بیان کرد: بنابر اظهار شهروندان و گاها اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از مراکز در اطراف تهران دقت لازم در انجام معاینه فنی را ندارند و به راحتی برای خودروهای دارای نقص فنی و ایمنی معاینه فنی صادر می‌کنند که بدون تردید با وضعیت موجود، تدبیر راهکاری توسط مدیران شهری برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران برای خودروهایی که در پایتخت تردد می‌کنند؛ می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد؛ چراکه دریافت گواهی معاینه فنی برای خودروی معیوب در درجه نخست تهدید کننده ایمنی و سلامت راکب و سرنشینان همان خودروست.

خرید گواهی معاینه فنی برای خودروی معیوب به منزله خرید گواهی دفن است

به گفته میرزایی قمی، خرید گواهی معاینه فنی برای خودروی معیوب به منزله خرید گواهی دفن و معامله بر سر سلامت جان خود و خانواده و سایر شهروندان است. همانطوریکه که گفته شد انجام معاینه فنی بصورت صحیح و دقیق از دو رکن و مرتبه دارای کارایی و اهمیت است.

مراجعه روزانه۶۰۰۰خودرو به مراکزمعاینه فنی پایتخت/استقرار خطوط سیارمعاینه فنی موتورسیکلت درتهران

وی ادامه داد: رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده و رکن دوم آن مربوط به شهروندان و مسئولیت اجتماعی ایشان در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است. بنابراین مراکز معاینه فنی بخش‌های آزمایشگاهی قابل اعتمادی است که شهروندان می‌توانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند. انجام معاینه فنی و دریافت گواهی مربوطه معتبر از مراکزی که در صحت و سلامت خدمات ارائه می دهند پیش نیاز تضمین ایمنی و سلامت شهروندان است.

میرزایی قمی با بیان اینکه در ارتباط با معاینه فنی خودرو درخواست و انتظار ما از شهروندان این است که از خدمات عمومی مراکز دارای صحت عملکرد استفاده کرده و به شدت به عملکرد مراکز حساس باشند، افزود: بدون تردید خارج از الزامات قانونی، انجام معاینه فنی تمام وسایل نقلیه تهران و مراجعه آنها به مراکز معاینه فنی شهرداری تهران نیازمند مشارکت جمعی و احساس مسئولیت تک تک همشهریان است. به هر حال معاینه فنی به صورت مشخص از دو منظر کاهش آلودگی هوا و ارتقاء ایمنی تردد حائز اهمیت است.

وی توضیح داد: سهم بزرگی از آلودگی هوا ناشی از آلایندگی منابع متحرک است که بی شک معاینه فنی به موقع وسایل نقلیه می‌تواند در پاکیزگی هوای شهر موثر باشد. در بحث ایمنی هم در مراکز معاینه فنی، خودروها از لحاظ داشتن حداقل ایمنی لازم جهت تردد، بررسی و کنترل می‌شوند که قطعا مسئله ایمنی نیز بسیار با اهمیت بوده و خرابی در بخش ایمنی، ریسک تصادف و ایجاد حادثه را حداقل برای سرنشینان خودرو به شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر این دو منظر اصلی، معاینه فنی از لحاظ کاهش هزینه‌های تعمیرات خودرو نیز بسیار مهم است و دقت داشته باشید که تشخیص به موقع یک ایراد در خودرو از خرابی‌های سایر قسمت‌ها و تحمیل هزینه‌های مضاعف جلوگیری می‌کند. خلاصه کلام اینکه شهروندان با گرفتن معاینه فنی بدون اصالت و صحت، جان خود و خانواده و شهروندان را به خطر نیندازند.

وضعیت خودروهایی که بعد از دریافت معاینه فنی دچار نقص می‌شوند چگونه خواهد بود؟

تلاش برای تناسب تعرفه معاینه فنی با هزینه خدمات

براساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال و خودروهای عمومی به مدت یکسال از انجام معاینه فنی معاف هستند. در حال حاضر خودروهای شخصی تولید داخل  خرداد ۱۳۹۹ و ما قبل و خودروهای وارداتی تولید مه ۲۰۲۰ و ماقبل مشمول معاینه فنی می باشند

وی در مورد وضعیت خودروهایی که پس از دریافت معاینه دچار نقص فنی می‌شوند نیز گفت: بر اساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهار سال و خودروهای عمومی به مدت یکسال از انجام معاینه فنی معاف هستند. در حال حاضر خودروهای شخصی تولید داخل خرداد ۱۳۹۹ و ما قبل و خودروهای وارداتی تولید مه ۲۰۲۰ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: بنابر تدبیر پلیس براساس ضوابط قانونی از چند ماه گذشته در طرح ویژه‌ای گواهی معاینه فنی خودروهای دودزا و دچار نقص فنی باطل می‌شود و این خودروها پس از رفع نقص بایستی مجددا نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند که این موضوع حتی برای خودروهای سانحه دیده در تبصره ماده ۷ آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو نیز تاکید شده که در صورت سانحه یا تصادف برای وسیله نقلیه دارای گواهی معاینه فنی با تشخیص کارشناس تصادف راهنمایی و رانندگی خودرو، بایستی مجددا نسبت به معاینه فنی خودرو اقدام کند.

میرزایی قمی در مورد نرخ معاینه فنی نیز با بیان اینکه بنابر مصوبه دولت، نرخ بهای خدمات معاینه فنی در مراجعه نخست برای خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۱۱۹ هزار تومان و موتورسیکلت ۲۲ هزار تومان است، گفت: در خصوص هزینه مراجعه مجدد وسایل نقلیه که به علت نقص فنی پیش از ۱۵ روز، پس از رفع ایراد به مراکز مراجعه می‌کنند باید گفت که هزینه مراجعه مجدد برای هر بار مراجعه با توجه به تعداد آزمون‌های لازم برای کنترل وسیله نقلیه متفاوت است. به عبارتی دیگر در مراجعه مجدد و انجام دو آزمون هزینه آن برای خودروهای سبک ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۲۲ هزار تومان و موتورسیکلت ۳ هزار و ۹۰۰ تومان است؛ اما در صورتی که تعداد این آزمون‌ها به سه یا بیشتر افزایش یابد،  مبلغ مراجعه مجدد برای خودروهای سبک ۳۰ هزار تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۳۳ هزار تومان و موتورسیکلت ۶ هزار تومان احتساب می‌شود.

وی در مورد معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز نیز با بیان اینکه هزینه بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز بنابر مصوبات دولت است، بگونه‌ای که خودروهای دارای سوخت CNG موظفند در هر دوره معاینه فنی ابتدا نسبت به بازرسی چشمی تجهیزات و قطعات گازسوز اقدام کنند، افزود: هزینه انجام بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز به جز مخزن برای خودروهای سبک و نیمه سنگین و سنگین ۲۴ هزار تومان و بازرسی چشمی هر مخزن CNG  بدون باز کردن ۲۸ هزار تومان است.

میرزایی قمی در پایان تأکید کرد: براساس قانون هوای پاک، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی توسط وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تعیین و در نهایت توسط هیأت وزیران تصویب می‌شود که به شدت پیگیر هستیم که امسال تعرفه‌ها متناسب با هزینه خدمات در ابتدای سال افزایش یابد و بر اساس محاسبه ریز هزینه‌های مراکز معاینه فنی، نرخ صدور گواهی معاینه فنی حداقل ۳۲۰ هزار تومان برای مراجعه نخست خودروهای سبک ارزیابی می‌شود و مبلغ فعلی تنها حدود یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه