مسکن

توسعه پایدار اقتصادی مستلزم مشارکت و همراهی مردم

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۲۵ به عنوان سال جهانی تعاون گفت: توسعه پایدار اقتصادی با مشارکت و همراهی مردم به یک گفتمان جهانی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، رضا وفایی یگانه درباره تحقق شعار سال«جهش تولید با مشارکت مردم‌»‌ اظهار کرد: آن چیزی که شعار امسال را با شعار سالهای دیگر متمایز می‌کند، بحث مشارکت مردم است که دغدغه کشور و نظام است. طبعا اگر رشد اقتصادی باشد و جهش تولید اتفاق می‌افتد و مردم منتفع می‌شوند لذا هدفی که شعار سال دنبال می‌کند، مشارکت و همراهی مردم است.

وی ادامه داد: اینکه شیوه‌های مشارکت مردم به چه شکل باشد، مساله دیگری است. هرچه تعداد بیشتری از مردم مشارکت کنند به شاخص‌های عدالت نزدیکتر است و موجب پایداری و رشد اقتصادی می‌شود.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران که در یک گفت‌وگوی رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: ما باید مسیری را که مقام معظم رهبری در خصوص نام‌گذاری شعار سال ترسیم کرده‌اند، در حوزه اقتصاد پیش برویم و این مسیر با مبانی علمی سازگارتر است.

نام‌گذاری سال ۲۰۲۵ به عنوان «سال جهانی تعاون» 

وفایی یگانه در عین حال به نام‌گذاری شعار سال ۲۰۲۵ از طرف سازمان ملل اشاره کرد و گفت: سال آینده با عنوان سال جهانی تعاون نام‌گذاری و شناخته شده است و مبنای توجیهی که برای تصویب این سال درنظر گرفته شده همان بحث توسعه اقتصادی پایدار با مشارکت مردم و همراهی مردم با سیاست‌های توسعه است. این گفتمان یک گفتمان جهانی است و بخش تعاون هم ساختارهای خوبی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: در بخش تعاون آنچه به عنوان مزیت برای فعالان اقتصادی شناخته شده دو مولفه تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی و منابع انسانی است. در تعاونی‌ هر نفر یک رأی دارد که نشان از دادن اصالت به نیروی انسانی است و نیروی انسانی، عامل توسعه است. در تعاون اصلی به نام آموزش مستمر داریم؛ یعنی اگر روی منابع انساین تکیه می‌کنیم باید به روز باشد و این شاخص نشان می دهد که تعاونی‌ می تواند برای مشارکت مردم یک ابزار مناسب باشد.

توسعه پایدار اقتصادی مستلزم مشارکت و همراهی مردم

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران در ادامه با بیان اینکه در کشور ما اقدامات خوبی در بحث تعاونی‌ها انجام گرفته است، اظهار کرد: علیرغم آنکه تا رسیدن به هدفگذاری سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد ملی فاصله داریم ولی اقدامات خوبی در حوزه کشاورزی، توزیع، صنعت و پتروشیمی صورت گرفته است. در حال حاضر فضا برای انجام کارهای بیشتر وجود دارد و اگر اعتقاد به تعاون در لایه‌های اجرایی کشور برود، بخش تعاون می‌تواند برای مشارکت مردم حرف  برای گفتن داشته باشد.

مزایای راه‌اندازی بنگاه‌های تعاونی در کشور 

وفایی یگانه مهم‌ترین مزیت راه اندازی تعاونی را کاهش هزینه‌، ارتقای بهره‌وری و دسترسی مردم به منابع دانست و گفت: هرچه افراد بیشتری مشارکت داده شوند هزینه تولید پایین می‌آید و بازدهی و بهره‌وری بالا می‌رود.

وی از بخش کشاورزی و مسکن به عنوان بخش‌هایی نام برد که دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ است و تصریح کرد: سند توسعه بخش تعاون در راستای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد ملی به تصویب رسید.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران از تعاونی‌ها به عنوان قالبی برای جمع آوری منابع خرد مردم نام برد و افزود: در بخش تعاون سهامدار غیر عضو داریم که دارای منابع خرد هستند و آن را در اختیار کارآفرین قرار می‌دهند تا ارزش افزوده آنها را تضمین کند.

وفایی یگانه در پایان گفت: در حوزه واگذاری شرکت‌های دولتی به عموم مردم تجربیات خوبی وجود دارد لذا اگر در قالب ساختارهای تعاونی اهتمام جدی‌تری صورت گیرد پیامدهای خوبی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه