علم و فناوری

بررسی مزایای فناوری نانوحباب در افزایش راندمان آبزی پروری در استان گیلان

با برگزاری دوره آموزشی بهره‌گیری از فناوری نانوحباب در پرورش آبزیان در استان گیلان فعالان این عرصه با مزایای فناوری نانو حباب از جمله افزایش راندمان در آبزی پروری، آشنا شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد نانو، دومین کارگاه آموزشی استانی استفاده از فناوری نانوحباب در آبزی پروری با تدریس بیژن سید علیخانی نماینده معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران و عارف دادگستر نماینده یکی از شرکت های دانش بنیان در این حوزه برگزار شد.

این کارگاه آموزشی با هدف ارتقاء بهره‌وری تولید با استفاده از سامانه های نانو حباب واتوکس و سامانه های نانو ازن واتوز در مزارع پرورش ماهی با حضور ۷۰ نفر شرکت کننده از کارشناسان و تولیدکنندگان پیشرو استان گیلان به صورت حضوری در شهر بندر انزلی برگزار شد.

از مهمترین مزایای دستگاه‌های نانوحباب می توان به ایجاد شرایط فوق اشباعیت اکسیژن، توزیع ایده‌آل و یکنواخت اکسیژن و بهبود کیفیت آب اشاره کرد. کاهش میزان تلفات، حفظ و افزایش قابل توجه میزان تولید به ویژه در شرایط خاص مانند قطعی برق، گل آلودگی ناشی از سیل، کاهش تولید ناشی از کاهش آب از دیگر مزایای استفاده از دستگاه‌های نانوحباب در آبزی پروری است.

این شرکت دانش بنیان حدود ۱۰ سال پیش به‌عنوان پیشگام در زمینه دانش فنی فناوری نانوگاز، فعالیتی را در حوزه حباب‌های ریز آغاز کرد. آنها با توجه به ویژگی‌هایی که این حباب‌های ریز می‌توانستند در صنایع مختلف ایجاد کنند، به تحقیق و فعالیت در این زمینه علاقه‌مند شدند و اهمیت این حباب‌های ریز به مرور بیشتر شد و یافته‌ها نشان داد هرچه اندازه قطر این حباب‌ها کاهش یابد، به همان میزان، کارایی این حباب‌ها در صنایع مختلف افزایش می‌یابد.

دادگستر گفت: خوشبختانه ما در ابتدای کار به دانش فنی تولید حباب‌های میکرونی دست یافتیم و در گذر زمان توانستیم به دانش فنی حباب‌های ریز یعنی ریزتر از میکرون که در مقیاس نانو بود، دست پیدا کنیم و در مرحله بعدی، توانستیم به دانش فنی نانوحباب‌ها برسیم. زمانی که حرف از نانوحباب می‌شود، حباب‌هایی مدنظر است که ابعاد آنها زیر ۲۰۰ نانومتر باشد. درحال حاضر، تجهیزاتی هم وجود دارند که نام نانوحباب را یدک می‌کشند اما حباب‌هایی که تولید می‌کنند در مقیاس میکرون هستند.

وی اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که ما تمرکز زیادی روی آن داشتیم، آبزی‌پروری بود که می‌توانست مشکلات زیادی را مرتفع کند. در این حوزه، روی ماهیان خاویاری و قزل‌آلا کار کردیم و نتایج رضایت‌بخشی را به دست آوردیم. ما با استفاده از فناوری نانوحباب‌ها توانستیم اکسیژن محلول آب را که فاکتور بسیار مهمی در محیط‌های پرورش آبزیان به شمار می‌رود، تامین کنیم و نیز از سوی دیگر، توانستیم میزان آمونیاک را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که بتوان کیفیت آب و میزان اکسیژن محلول در آب را به طور همزمان تامین کرد، می‌توان در واحد سطح ماهی بیشتری را پرورش داد که مزایای اقتصادی بسیار خوبی را برای پرورش‌دهنده‌ها داشته باشد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه