کتاب

امضای موسولینی پای جشنواره کن!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مرکز انتشارات فارابی در ادامه انتشار سلسله کتب حکمرانی و سیاست‌گذاری در سینما، کتاب «جشنواره کن» از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری سینما را روانه بازار نشر کرده است تا ضمن ارائه جزئیات بیشتر، مخاطب را بیش از پیش با یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های بین‌المللی سینمایی سال آشنا کرده باشد.

برشی از این کتاب که به قلم محسن بیسادی نگارش شده است، به ماجرای نقش موسولینی در برگزاری این جشنواره اشاره دارد. در بخش نخستین جشنواره بعد از جنگ جهانی دوم در فصل «تاریخچه جشنواره کن» این‌گونه آمده است: «در اوایل سال ۱۹۴۰، باوجود اعلام جنگ و بسیج ملی، مقامات کن به رهبری فیلیپ ارلانگر تلاش کردند تا پروژه جشنواره را زنده نگه دارند. در جبهه دیپلماتیک، فرانسه ابتدا تصمیم گرفت موافقت ایتالیا را به دست آورد که موضعش در درگیری هنوز رسمی نبود. در کمال تعجب، موسولینی پذیرفت، مشروط بر اینکه جشنواره کن فرانسه با جشنواره ونیز هم‌زمان نباشد.

با این حال تقدیر بر این بود که جشنواره برگزار نشود. در ۱۰ ژوئن، موسولینی علیه فرانسه و بریتانیا اعلام جنگ کرد و برگزاری جشنواره کن را که سازماندهی آن پیش‌تر به علت مشکلات لجستیک ناشی از جنگ دچار مشکل شده بود، کاملاً منتفی کرد. مشکلاتی همچون کمبود اعتبارات، تدارکات نابه‌سامان، کمبود تجهیزات فیلم و شرایط دشوار حمل‌ونقل که ستاره‌های فرانسوی و خارجی را از سفر منصرف می‌کرد، سبب شد برگزاری جشنواره ناممکن شود. مشکل مهم دیگر این بود که ارتش، مکان جشنواره، کازینوی شهرداری را مطالبه کرده بود».

کتاب «جشنواره کن»، در ۹ فصل به موضوعاتی چون «جشنواره کن از منظر آمار و ارقام»، «بنیان‌گذاران و مالکان»، ساختار و بخش‌های جشنواره»، «مدل تامین مالی»، «رویکردهای محتوایی»، «کارکردهای جشنواره کن در نظام حکمرانی سینما» و «سوگیری‌های ایدئولوژیک و سیاسی» می‌پردازد.

تازه‌ترین اثر بنیاد سینمایی فارابی در حوزه نشر، در ۵۰۰ نسخه و ۱۹۵ صفحه منتشر شده است.

۲۲۰۵۷

منبع : خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه