علم و دانش

«استارشیپ» مجوز رسمی را برای چهارمین پرواز خود دریافت کرد

«اداره هوانوردی فدرال آمریکا» با صدور یک مجوز رسمی، چهارمین پرواز آزمایشی موشک «استارشیپ» را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، موشک بزرگ شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) اکنون برای پرواز بعدی خود رسما مجوز دارد.

به نقل از اسپیس، «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) روز چهارم ژوئن، مجوز پرتاب را برای چهارمین مأموریت آزمایشی موشک «استارشیپ»(Starship) صادر کرد که قرار است روز پنجشنبه ششم ژوئن از تاسیسات «استاربیس»(Starbase) شرکت اسپیس‌ایکس در نزدیکی بوکاچیکا واقع در جنوب تگزاس بلند شود.

مقامات این سازمان در بیانیه خود نوشتند: اداره هوانوردی فدرال آمریکا مجوز پرتاب را برای چهارمین مأموریت آزمایشی استارشیپ تایید کرده است. اسپیس‌ایکس کلیه الزامات ایمنی و سایر نیازهای این پرواز آزمایشی را برآورده کرده است.

چهارمین مأموریت آزمایشی استارشیپ همان طور که از نام آن پیداست، چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ و پرتابگر فوق سنگین شرکت اسپیس‌ایکس است. هنگامی که این دو قسمت به طور کامل مونتاژ می‌شوند، حدود ۱۲۲ متر ارتفاع دارند و بزرگترین و قوی‌ترین موشک جهان را تشکیل می‌دهند. اسپیس‌ایکس، استارشیپ را به عنوان یک سیستم پرتاب بالابر فوق سنگین و کاملا قابل استفاده مجدد برای مأموریت‌های ماه، مریخ و فراتر از آن طراحی کرده است. برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا استارشیپ را برای حمل فضانوردان ماموریت آرتمیس ۳ به قطب جنوب ماه در سال ۲۰۲۶ انتخاب کرده است اما پیش از اینکه استارشیپ عازم ماه شود، اسپیس‌ایکس باید ثابت کند که موشک می‌تواند به مدار برسد.

استارشیپ تا به امروز سه پرواز آزمایشی را انجام داده است. اولین پرواز ناموفق آن در آوریل ۲۰۲۳ بود که سکوی پرتاب اسپیس‌ایکس و همچنین موشک را نابود کرد.

بیشتر بخوانید:

بلندترین موشک جهان پس از برخاستن در هوا منفجر شد

دومین پرواز که در نوامبر همان سال انجام شد، نتوانست به فضا برسد.

بیشتر بخوانید:

بلندترین موشک جهان دوباره در آسمان منفجر شد

پرواز آزمایشی سوم که در ۱۸ مارس سال جاری انجام شد، برای اولین بار توانست پیش از نابود شدن استارشیپ و تقویت‌کننده «سوپر هوی»(Super Heavy) آن به فضا برسد.

بیشتر بخوانید:

موشک «استارشیپ» پس از ورود مجدد به جو زمین از هم پاشید

اداره هوانوردی فدرال آمریکا پس از هر پرتاب آزمایشی، بررسی‌های زمان‌بر را انجام داد و توصیه‌هایی را ارائه کرد که اسپیس‌ایکس باید پیش از اقدام برای پرتاب بعدی باید به آنها رسیدگی می‌کرد. اسپیس‌ایکس و اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای پرواز چهارم استارشیپ روی روش متفاوتی توافق کرده‌اند.

مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا در ادامه بیانیه نوشتند: اسپیس‌ایکس به عنوان بخشی از درخواست خود برای دریافت مجوز، سه سناریو را درباره ورود استارشیپ پیشنهاد کرد که در صورت مفقود شدن وسیله نقلیه نیازی به تحقیق ندارد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا پس از ارزیابی این سناریوها به عنوان بخشی از تحلیل ایمنی پرواز و خطر پرواز و برآورده کردن الزامات ایمنی عمومی، آنها را به عنوان استثناهایی در آسیب ناشی از آزمایش تأیید کرد. اگر یک ناهنجاری متفاوت در استارشیپ یا در تقویت‌کننده سوپر هوی رخ دهد، ممکن است تحقیقات لازم باشد.

این توافق نشان می‌دهد که اسپیس‌ایکس سه احتمال را برای شکست استارشیپ یا سوپر هوی شناسایی کرده و با اداره هوانوردی فدرال آمریکا توافق کرده است که نیازی به تحقیقات طولانی نداشته باشد. به نظر نمی‌رسد که این سه سناریو در مجوز شش صفحه‌ای اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای پرتاب مشخص نشده باشند.

اسپیس‌ایکس برای پرواز چهارم قصد دارد تا استارشیپ و سوپر هوی را در مسیر مشابه پرتاب سوم به پرواز درآورد. در این مأموریت، استارشیپ به مدار پرتاب می‌شود و دوباره بر فراز اقیانوس هند وارد می‌شود. در همین حال، انتظار می‌رود که سوپر هوی به سمت جنوب تگزاس بازگردد و یک فرود کنترل‌شده را در خلیج مکزیک داشته باشد.

اسپیس‌ایکس در یک بررسی کلی از ماموریت نوشت: چهارمین آزمایش پرواز، تمرکز ما را از دستیابی به مدار به نشان دادن توانایی بازگشت و استفاده مجدد از استارشیپ و سوپر هوی معطوف می‌کند. اهداف اولیه، فرود نرم تقویت‌کننده سوپر هوی در خلیج مکزیک و ورود کنترل‌شده استارشیپ خواهند بود.

اسپیس‌ایکس در هفته‌های اخیر، یک مجموعه از آزمایش‌های سوخت‌رسانی را برای پرواز چهارم استارشیپ و تقویت‌کننده سوپر هوی آن انجام داده است.

«ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل اسپیس‌ایکس اخیرا با انتشار چند عکس از استارشیپ در حساب ایکس خود نوشت: استارشیپ آماده پرواز است.

بیشتر بخوانید:

چهارمین پرواز «استارشیپ» در روز ۶ ژوئن خواهد بود

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه